Contoh Surat Akuan Keizinan Mengambil Anak Angkat

Salam buat anda dan terima kasih kerana sudi melihat blog ini,jadi saya hanya membantu anda yang sedang mencari – cari borang atau surat akuan anak angkat,anda boleh salin untuk kesenangan anda berurusan.Mudah dan Murah sikitkan kos kerja anda.Buatlah copy paste dan editkan.semoga kita sama – sama beroleh kebaikan.Amin.

 

 

 

 

KERAJAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU

Borang Surat Akuan

SURAT KEIZINAN MENGAMBIL ANAK ANGKAT

 

Saya ___________________________nombor K/P : __________________yang beralamat di ________________________________________________,dengan sesungguhnya dan suci hati mengaku bahawa saya adalah :

 A} Bapa kepada kanak – kanak

B} Ibu kepada kanak – kanak

 Dengan ini mengaku bahawa saya telah memberikan anak ___________ saya yang bernama ____________________________ yang telah dilahirkan pada ____________ di______________ ,sijil kelahiran No :________________________ untuk di ambil sebagai anak angkat oleh _________________No K/P :______________ dan __________________ No K/P _______________, yang beralamat ___________________________,mulai hari ini _____________ dan saya faham keadaan dan kesan surat keizinan ini dan khususnya saya faham kesan surat ini akan melucutkan hak saya sebagai ibu.Saya dengan sesungguhnya membuat surat akuan ini dengan penuh kepercayaan bahawa apa yang terkandung di dalam surat ini adalah benar dan adalah menurut pembekalan – pembekalan Akhta Surat Akuan 1960.

 Di perbuat dan diakui sesungguhnya :

 Oleh______________________

                                                                                                                 1}_______________

 Yang tersebut di_______________________

 

Dalam negeri_________________________

 

Bertarikh____________________________

 

 

Di hadapan saya,

  .________________________________

 ( Tandatangan Yang Di Pertua Mahkamah /

Tengah,Pengadil atau Pesuruhjaya Sumpah )

24 responses to “Contoh Surat Akuan Keizinan Mengambil Anak Angkat

  1. Assalamualaikum,

    Baru-baru ni saya kemukakan surat diatas yang ditanda tanggani oleh nenek kepada bayi yg telah saya anak angkatkan 2thn lepas sebab ibu kandung adalah dibawah umur. JPN wangsa melawati kata tak sah pulak :(

  2. ridzuansyah

    salam tuan..pertanyaan sya begini…sya mempunyai anak angkat yg kini berumur 1 tahun 4 bulan..masalahnya skg si ibu kandung yg ada skg..bapa kandungnya sdh pergi entah kemana selama setahun lebih dan x pulang2.. adakah layak sya membuat surat anak angkat jika salah seorang tiada..bagaimana ka prosedur cara utk penyelesaiannya..skg sya sukar utk bejalan melalui krana masalah tiada pengesahan ibu bapa kandung..tq

  3. Assalamualaikum,maaf agak lewat memaklumkan atas kesibukkan tugas,saya difahamkan bahawa ibu kandung sahaja yang boleh memberi hak atau status kelucutan sebagai ibu untuk serahan anak angkat,serta dapatkan pengesahan dari pesuruhjaya sumpah di tempat puan.Harap maklum.Apa-apa info saya akan cuba bantu puan.

  4. Waalaikumussalam…tuan boleh ke mana-mana pejabat pesuruhjaya sumpah berdekatan dan minta nasihat untuk masalah ini,untuk tujuan pengankatan,tidak timbul masalah,jika prosidurnya tepat dan benar.Juga tuan boleh hadir ke JPN untuk mengambil borang anak angkat.Persoalannya sekarang ialah persetujuan dari ibu kandung bayi tersebut,jika ibunya setuju,insyaallah.Semoga Allah membantu tuan.

Leave a Reply

